وجود سیستم روشنایی خارجی در شب برای هواپیماها ضروری است. به همین منظور، لامپها و چراغهای نورانی و رنگی متعددی روی هواپیماها نصب شده است که هر کدام، وظیفه خاصی را برعهده دارند. از این چراغها هم بر روی زمین و هم در حین پرواز استفاده میشود و محل نصب هر کدام از این چراغها نیز در مدلهای مختلف هواپیما و در شرکتهای تولیدکننده هواپیما متفاوت است.
در یک تقسیمبندی کلی، چراغهای خارجی هواپیما به سه دسته تقسیم میشوند:
1. چراغهایی که وظیفه تعیین موقعیت هواپیما و کاهش خطر برخورد با آن را دارند؛
2. چراغهایی که وظیفه روشن کردن باند یا تاکسیوی جلوی هواپیما را دارند؛
3. چراغهایی که وظیفه روشن کردن سطوح خاصی از هواپیما را دارند.
همچنین، بسته به کاربرد این چراغها بر روی زمین یا در حین پرواز، به دو دسته تقسیم میشوند:
1. در حین پرواز:
- برای نشان دادن موقعیت هواپیما و جهت حرکت آن
- برای نشستن روی باند
- برای چک کردن سطح لبه حمله بالها و ورودی هوای موتورها
2. بر روی زمین:
- برای تاکسی کردن و بلند شدن یا چرخیدن روی باند؛
- برای نشان دادن وجود هواپیما هنگامی که پارک شده یا در حال پوش شدن است؛
- برای انجام چکهای قبل و بعد از پرواز؛
- برای بارگیری و تخلیه بار مسافران؛
- برای نمایش لوگوی ایرلاین
اکنون به معرفی چراغهای خارجی هواپیماها خواهیم پرداخت.
هواپیما ,چراغهای ,وظیفه ,چراغهایی ,هواپیماها ,زمین ,روشن کردن ,برای نشان ,نشان دادن ,وظیفه روشن ,موقعیت هواپیما ,دسته تقسیم میشوند منبع
درباره این سایت